Een scene

Ergens in het land, een groot landhuis. Een persoon staat voor het huis, een ander bekijkt de achterkant. Twee andere personen staan aan beide zijkanten. Ze kijken dus allemaal naar een andere kant van het huis. En iedere persoon beweert dat hij de beste kijk op het huis heeft. Maar wie heeft er nu gelijk ? Scene 2: de personen verzamelen zich aan de voorkant van het huis en bekijken deze. Vervolgens lopen ze rond het huis en bekijken zo – gezamenlijk – iedere zijde van het huis. Op ieder moment hebben ze allemaal dezelfde kijk op het huis.

denkend hoedje

Vergadercultuur

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt in de moderne vergadercultuur: oeverloze discussies die kant noch wal raken, moeite om gefocust te blijven. Iedere deelnemer heeft zijn of haar stokpaardje, sommigen zien meer beren en leeuwen op de weg dan in een gemiddelde diergaarde, de positivo die maar blijft herhalen dat “alles mogelijk is, als je zelf maar wilt” en die ene die weer een nieuw, “revolutionair” idee heeft…

Stereotypering? Zeker. Uitvergroot? Enorm zelfs. Maar een ieder zal de situatie herkennen waarin deze stereotypes zich in manifesteren. Gevolg: gepraat over van alles behalve de inhoud, geen grip op de materie kunnen krijgen en na afloop met een onbevredigend gevoel achterblijven.

Scrum

Nu steeds meer organisaties overgaan op het toepassen van agile methoden als Scrum, waarbij de focus op inhoud en samenwerking centraal staat, neemt de noodzaak om als team effectief en gericht te kunnen overleggen toe. Scrum kent daartoe weliswaar een aantal vaste ‘events’, zoals een daily scrum, maar geeft eigenlijk weinig houvast over hoe zo’n event inhoudelijk te organiseren, inrichten en sturen: zodanig dat je als team zo optimaal mogelijk bezig bent.

De oplossing

Nu bestaat er een techniek waarmee deelnemers tijdens een overlegsessie “gedwongen” worden om heel bewust én op hetzelfde moment, vanuit hetzelfde oogpunt naar een onderwerp te kijken. Deze techniek, Six Thinking Hats®, is in mijn optiek ook door Scrumteams prima te gebruiken.

Het is een eenvoudige, visuele techniek gebaseerd op twee uitgangspunten:

  1. er zijn zes verschillende invalshoeken om een onderwerp te bekijken: positief, negatief, neutraal, emotioneel, creatief en controlerend
  2. ieder mens heeft van nature een dominante invalshoek: denk aan de ongebreidelde optimist, de eeuwige pessimist, de neutrale toeschouwer, de emotionele flapuit, de drammerige creatieveling of de dwangmatige controleur.

De idee is dat iedere deelnemer, op een bepaald moment, bewust vanuit dezelfde invalshoek denkt en redeneert. Door de invalshoeken te vertalen naar zes gekleurde hoedjes (geel, zwart, wit, rood, groen en blauw) wordt de essentie van de techniek gevisualiseerd. Je kunt iedere invalshoek zien als een gekleurd hoedje die de deelnemers (virtueel) tegelijkertijd opzetten.

In mijn ervaring levert het gebruik van de zes ‘denkende hoedjes’ veel voordelen op. Zo neemt de mate van creatief denken toe, verbetert de onderlinge communicatie en kom je als team tot onverwachte inzichten.

Wij zijn erg benieuwd of jij de zes ‘denkende hoedjes’ kent en al eens hebt toegepast. Wat zie jij als voor- en nadelen?

En als je er niet bekend mee bent, maar graag wil weten of het iets voor jou en je team is? Laat in beide gevallen een reactie achter.

Meer weten?

ihupani denkt en helpt graag mee en wellicht kunnen we van elkaar leren…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *